Stabiele
aanvoer
van leden?

Doe de Gratis Marketingscan
Lees meer
news-img-big

08 aug 2021

Google Ads: Wat houdt de ‘kwaliteitsscore’ in en wat doet dit met je advertenties?

Google Ads (voorheen Adwords) is het online-advertentieprogramma van Google. Hiermee zorgt Fitness Media wij ervoor potentiële klanten via Google Zoeken en Maps in aanraking komen met jouw club door het tonen van advertenties die gerelateerd zijn aan de betreffende zoekopdracht van de persoon in kwestie. Deze advertenties zullen uiteraard alleen naar voren komen bij specifieke zoektermen die we afstemmen op het aanbod van jouw sportschool. Binnen Google Ads betaal je per click waardoor er dus nooit sprake is van budgetverspilling.

Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is de score die Google geeft aan het door jou opgegeven zoekwoord of zoekwoorden. De score is een getal tussen de 1 en de 10, waarbij 10 het hoogst haalbare is. De kwaliteitsscore wordt bepaald door een aantal factoren:

  • De relevantie van het zoekwoord en jouw advertentie. Wanneer jij adverteert op ‘Personal Training’ en je gebruikt het zoekwoord ‘Yoga’, dan leidt dit tot een lage kwaliteitsscore.
  • De relevantie van het zoekwoord en de zoekopdracht. In hoeverre komt de zoekopdracht van een gebruiker overeen met jouw zoekwoord? Hoe hoger de relevantie, hoe hoger de kwaliteitsscore.
  • De kwaliteit van de bestemmings- (lees: landings)pagina. De bestemmingspagina is de pagina waar de bezoeker terecht komt na het klikken op jouw advertentie. Kijkend naar het voorbeeld van Personal Training en Yoga. Als de advertentie gaat over PT en de landingspagina gaat over yoga, dan merkt Google dit op. Stuur de bezoekers dus áltijd naar een relevante pagina.
  • De prestaties van je account in de (geografische) regio waar jouw advertentie wordt weergeven. We zien regelmatig als wij op klantbezoek zijn advertenties voorbij komen van fitnessclubs die soms wel honderden kilometers verderop gevestigd zijn.
  • De historie van de CTR (klikfrequentie: het aantal klikken op jouw advertentie gedeeld door het aantal keren dat je advertentie wordt weergegeven van de zichtbare URL) Dit houdt in hoe vaak er wordt geklikt op de zichtbare URL van jouw advertentie.
  • De algehele CTR van de advertenties en zoekwoorden in je eigen account. Als jouw account goed presteert waardeert Google jouw account meer en ontvang je een hogere kwaliteitsscore.
  • De apparaten waarop er wordt getarget. Google achterhaalt welke apparaten (smartphones, tablets, desktop) het best presteren. Op basis van die gegevens wordt een kwaliteitsscore per apparaat bepaald.

    Wat zijn alle voordelen van een hoge kwaliteitsscore in Google Ads?

    Een hoge kwaliteitsscore biedt een aantal grote voordelen: Met een hoge kwaliteitsscore is het namelijk mogelijk om ‘korting’ te krijgen op jouw bod. Stel, je geeft een max. CPC (kosten per click) van €1,00 op. Bij het hebben van een kwaliteitsscore van 10/10 is het mogelijk dat Google de kosten per klik waardeert op €0,70. Google vindt het namelijk prettig dat jouw advertentie van hoge kwaliteit is én relevant is voor de gebruiker van Google Men wil namelijk de beste gebruikerservaring bieden voor de zoekmachine gebruikers.

    De hoogte van het bod is van invloed op de advertentie positie binnen Google. De kwaliteitsscore draagt dus ook bij aan de positionering op de 1e pagina in Google zodat ook jouw positie voordeliger kan uitpakken. Zo kan jouw collega fitnessondernemer aan de andere kant van het stad €2,00 per klik méér bieden, maar een lagere positie krijgt vanwege een lagere kwaliteitsscore. Ook al biedt de concurrentie meer, vanwege de kwaliteitsscore kun jij boven hen eindigen.

    Meer weten over het genereren van leads via Google Ads? Neem contact met ons op via +31 (0)592-420 561

  • Drukwerk

    Lees meer
    logo-ico

    SCHRIJF JE IN VOOR ONZE NIEUWSBRIEF.

    Leadcampagnes

    Lees meer

    Ook voor aankleding!

    Ben jij op zoek naar een nieuwe frisse uitstraling in jouw sportschool? Wij verzorgen volledige wandbekleding op maat. Deze textieldoeken met aluminium frame kunnen op alle formaten worden geleverd met een eigen foto, tekst, een door ons ontworpen design of een foto uit onze beeldbank.

    De textieldoeken kunnen eenvoudig worden verwisseld. Binnen 10 minuten heb je een nieuw doek gemonteerd. Zo creëer je steeds een andere wandversiering en een unieke sfeer.

    Neem contact met ons op!

    Wil je meer informatie over onze leadcampagnes? Vrijblijvend onze scherpe tarieven voor je drukwerk ontvangen? Of ben je benieuwd wat we op het gebied van huis-aan-huis verspreiding voor jouw club kunnen betekenen?

    Ja, ik wil meer weten!
    logo-ico
    ?>