Zoek

Het vijfde principe van Cialdini: Autoriteit

Je klanten online overtuigen van jouw verhaal, visie en bedrijf. Makkelijker gezegd dan gedaan. Toch zijn er manieren waarop je jouw klant kunt overtuigen. In het boek ‘Influence: The Psychology of Persuasion’ van psycholoog Robert Cialdini legt hij in zes principes uit hoe jij jouw klanten het beste overtuigt. In dit artikel is principe nummer vijf is aan de beurt: autoriteit.

Je kent het wel: op internet ben je aan het speuren naar leuke, unieke sneakers. Na wat zoekwerk vind je een paar dat je echt wilt. Maar is deze webshop wel te vertrouwen? Aha, ze hebben het thuiswinkel-waarborg-logo! Dan zit het wel goed. Webshops met dat logo zijn te vertrouwen. Toch?

KENNIS EN ERVARING

Het principe van autoriteit richt zich op de neiging van mensen om personen met kennis van zaken, een titel, een uniform, blindelings te vertrouwen. Het wordt ons tijdens onze opvoeding al geleerd, want bij mensen met autoriteit moet je niet alleen denken aan agenten en dokters, maar ook aan leraren en ouders. Zij hebben namelijk meer kennis en ervaring en mogen ons zelfs straffen of belonen. Daarom hebben we de neiging om ons snel te schikken naar wat een persoon met autoriteit ons vertelt of van ons vraagt. Metaforisch gezien wordt daarbij in TV reclames ook vaak de ‘expert’ getoond in een witte jas die zijn bevindingen vertelt over het te promoten product. Als je jezelf op deze manier profileert, zet je jezelf neer als autoriteit. En een autoriteit is iets waar mensen graag mee in zee gaan.

JIJ BENT DE EXPERT OP FITNESSGEBIED IN JOUW REGIO

Hoe zet je autoriteit concreet om naar jouw website? Zorg dat de klant jou ziet als een expert binnen je branche. Zet jezelf zo neer. Laat duidelijk zien op je website dat je weet wat je doet, en dat je kennis van zaken hebt. Deze kwaliteit kan blijken uit gewonnen awards (bijv. Fitnessclub van het Jaar), nominaties voor prijzen, toegekende keurmerken, het noemen van branche organisaties (VES, NL Actief, KNKF) waar je bij aangesloten bent,

REVIEWS

Zorg ervoor dat je klantenreviews of testimonials op je website hebt. Deze geven, indien ze positief zijn, ook een positief beeld af aan de bezoekers. Het geeft of bevestigt het idee dat ze te maken hebben met mensen die verstand van zaken hebben. Hierdoor wordt jouw autoriteit onderstreept.

JOUW KANSEN OP SOCIAL MEDIA

Meer weten? Neem vrijblijvend eens contact met ons op om te sparren over wat Fitness Media voor jou kan betekenen op Social Media!

Neem contact met ons op!

Wil je meer informatie over onze leadcampagnes? Vrijblijvend onze scherpe tarieven voor je drukwerk ontvangen? Of ben je benieuwd wat we op het gebied van huis-aan-huis verspreiding voor jouw club kunnen betekenen?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.