Zoek

Het tweede principe van Cialdini: Commitment & Consistency

We deelden eerder al één van de zeven principes van Cialdini met je, Wederkerigheid. In dit artikel gaan we in op een ander principe: Commitment & Consistency. Waar komt dit tweede principe op neer?

WIE A ZEGT…

Het is eigenlijk een beetje het; wie A heeft gezegd, moet ook B zeggen, alleen dan met een kleine twist. Dus iemand die al A gezegd heeft, zegt veel makkelijker B. Waar het om gaat, is dat je in kleine stapjes toewerkt naar het punt waar je naartoe wilt. Dus, wanneer jij iemand graag kennis wil laten maken met jouw club, of mooier nog, online een abonnement wilt laten afsluiten of een gratis proefweek wilt laten aanvragen, kan je ervoor kiezen om een laagdrempeliger verzoek te doen. Like ons op Facebook, of download hier een e-book over rugklachten, schrijf je in voor de nieuwsbrief met gezonde voedingstips, etc. Dit zijn kleine verzoekjes waar mensen makkelijk ‘ja’ op kunnen zeggen. Vanuit hier is de stap naar de gewenste actie (conversie) veel kleiner.

ZO LAAT JE CONSISTENTIE VANDAAG NOG VOOR JE WERKEN

Elke fitnessclub wil graag een trouw ledenbestand. Met loyaliteitsprogramma’s kun je daar onder andere voor zorgen. Zo committeren mensen zich onbewust aan je. Een goed voorbeeld daarvan zijn spaar- of stempelkaarten. Vaak zijn er op zo’n kaart tien stempels te verzamelen. Het is echter veel handiger om hier twaalf stempels van te maken en de eerste twee stempels standaard cadeau te geven. Daarmee geef je jouw leden namelijk niet alleen een voorsprong in het spaarsysteem, je zorgt er vooral ook voor dat ze zich (ongevraagd) aan je binden. Een ander mooi voorbeeld komt van Cialdini zelf. In een Amerikaans restaurant kwam gemiddeld 30% van de gasten die een tafeltje hadden gereserveerd niet opdagen (no-show). Bij de telefonische reservering zei de receptioniste altijd: ‘Bel alsjeblieft wanneer je toch verhinderd bent’. Nadat ze twee simpele woorden aan deze zin had toegevoegd, daalde het aantal percentage naar 10%. Dit waren de twee woordjes: ‘Wil je….’. Hierdoor vroeg de receptioniste klanten om in te stemmen met het bellen wanneer ze toch wilden annuleren. Doordat ze op zoiets kleins ‘ja’ hadden gezegd, wilden ze in de rest van hun gedrag ook consistent zijn. Ze hadden namelijk openbaar commitment getoond.

ZET EEN WEBSITEBEZOEKER OM TOT KLANT

Hoe kun je deze consistentieneiging toepassen op jouw eigen website? Probeer elke bezoeker te zien als (potentiële) klant. Deze indruk moet de bezoeker dan ook krijgen. Dat kun je doen door iets weg te geven, bijvoorbeeld een nieuwsbrief of gratis e-book met gezonde voedingstips, en heel actueel is natuurlijk ook het meedoen aan (een aantal) online lessen. Hierdoor voelt de bezoeker zich al meer betrokken bij jouw club en gaat hij zich meer als klant voelen. Dit kan ertoe leiden dat hij zich ook zo gaat gedragen: hij heeft namelijk de neiging om te handelen aan de hand van de beslissingen die hij heeft genomen. Zorg er vervolgens voor dat je deze lead omzet in conversie: maak van de bezoeker een daadwerkelijke klant. Meer weten? Neem vrijblijvend eens contact met ons op om te sparren over jouw mogelijkheden op Social Media!