Zoek

Het vierde principe van Cialdini: Sympathie

In dit artikel bespreken we het vierde principe van oud-hoogleraar marketing psychologie Roberto Cialdini: Sympathie Dit is een bekend voorbeeld: De deurbel gaat en een teamgenoot van voetbal staat met een collectebus op de stoep. Of je iets wilt doneren aan de Hartstichting. Liever niet, maar je drukt toch een munt van 2 euro door de gleuf. Het is tenslotte je teamgenoot die voor je deur staat. En daar kan je geen nee tegen zeggen… Toch?

OP ÉÉN LIJN ZITTEN MET JE KLANT

Volgens het principe sympathie hebben we de neiging om altijd mee te gaan met mensen die we aardig vinden. Hierdoor voelt het alsof hij of zij echt de juiste keuze kan maken. Complimenten kunnen daar ook een versterkend effect in hebben. Hierdoor is de kans nog groter dat we meegaan in bepaalde keuzes. Sympathie kan ook worden opgewekt door associatie (het onbewust verbinden van je gedachten). Beroemdheden, mooie vrouwen, topsporters. Deze worden allemaal ingezet in reclames zodat jij daar een goed gevoel bij krijgt. Een heel goed voorbeeld van sympathie opwekken is terug te vinden in kledingzaken. Verkopers proberen vaak op goede voet te komen met klanten. Hierdoor ontstaat sympathie. Dat doen ze door veel complimentjes te geven. “Die broek staat je geweldig!” of “Je figuur komt hier prachtig in uit” en”Ik heb dat jasje zelf ook in de kast hangen”, zijn veelgehoorde uitspraken van kledingverkopers. Door die complimentjes kweken ze sympathie. Ze ‘vinden’ namelijk dat je er goed uitziet! Hierdoor neig je veel sneller naar aankoop, ondanks je eventuele twijfel. Sympathie: ik vind jou leuk dus ik kies voor jou. En zo ga je eerder over tot aankoop. Het vierde principe klinkt misschien oppervlakkig, maar het werkt wel, als Cialdini

MAAK DE ERVARING PERSOONLIJK

Sympathie goed toepassen hoeft niet lastig te zijn. Hier zijn meerdere manieren voor. Het belangrijkste bij alle manieren is dat je de customer journey centraal plaatst.

DRIE MANIEREN

De eerste manier is door complimentjes te geven. ‘Gefeliciteerd, je hebt een stap gezet naar een gezonder leven’ als tekst in beeld na aanvraag van een proefles.

De tweede manier is je club een gezicht geven. Denk bijvoorbeeld aan de supermarktmanager van de Albert Heijn. Als die persoon positieve associaties oproept bij de bezoeker, dan heeft de bezoeker ook positieve associaties bij jouw bedrijf. Gebruik daarom veel eigen beeldmateriaal op je website, en zorg voor een teampagina met foto’s van je personeel.

Een derde manier is jouw bedrijf associëren met andere positieve zaken. Denk hierbij aan het sponsoren of geld ophalen van een goed doel als Villa Joep.

Meer weten over hoe wij de principes van Cialdini toepassen in de online fitnessmarketing? Neem dan contact met ons op!